„We zeggen nooit nee tegen een reparatie.”

Werkbedrijf Refidé op de Zernikecampus heeft sinds corona de kop op stak geen dag de deuren gesloten. Tom Rosema en Hannah Polman vertellen.

Genoeg werk in veilige omgeving
Volgens Tom en Hannah heeft Refidé genoeg ruimte om de deelnemers veilig te laten werken. Er wordt steeds veel aandacht besteed om de werkplaats en winkel coronaproof te maken. Een aantal cliënten blijft weg omdat zij in de risicogroep vallen of het gewoon te spannend vinden. Er wordt gepuzzeld met werkschema’s zodat er nooit meer dan zes deelnemers op de werkvloer staan. Hanna vertelt: „De deelnemers die wel komen, komen met plezier. Iedereen is blij, ook wij, dat deze deelnemers naar het werk kunnen en niet hele dagen thuis hoeven te zitten. De deelnemers zijn gemotiveerd en zetten zich graag in voor het project. Dat is erg fijn om te zien.” Er staan tientallen occasions die nog opgeknapt moeten worden dus ook voor de deelnemers is er voldoende werk, volgens Tom.

Grens verleggen
Was Refidé tot voor de crisis vooral een winkel die door studenten met lekke banden en afgevlogen kettingen werd bezocht, nu krijgt de zaak vooral mensen van middelbare leeftijd die hun fiets een onderhoudsbeurt willen geven. Refidé heeft fietsen In alle merken en prijsklassen. „De merken die wij niet verkopen kunnen wij halen bij onze collega fietsenmakers”, zegt Hannah. Leuke acties zijn er ook. Zo krijgen de klanten bij een aankoop van 3000 euro een gratis fietsendrager, ter waarde van 460 euro. Er wordt nagedacht over meer acties, zoals bijvoorbeeld een verloting. „We werken nu meer met social media”, gaat Tom verder. „Zo proberen we onze grens te verleggen van het grote studentenpubliek naar de omliggende wijken. Ook hebben we onlangs een advertentie geplaats in de wijkkrant van Paddepoel en Selwerd. We zeggen nooit nee tegen een reparatie want we maken alles. Ook dit zorgt voor positieve mond tot mond reclame.” „Daarbij hebben wij verschillende overjarige fietsen staan die ongelofelijk in prijs zijn verlaagd, dus die verkopen zichzelf al bijna”, vult Hannah aan.

Verschil maken
„We gaan vooral door zoals we nu bezig zijn, ook voor de deelnemers”, zegt Tom. „We merken dat dit goed werkt en dat we meer publiek naar onze winkel trekken. Ook hebben wij een bus tot onze beschikking waarmee wij fietsen kunnen ophalen en bezorgen.  We passen ons aan en zorgen dat er voldoende te doen is voor de deelnemers. We hebben nu meer tijd om onze deelnemers bij te scholen en hun kennis op te krikken naar een hoger niveau”.

WerkPro heeft veel in huis. Daarmee kunnen de verschillende projecten elkaar aanvullen om samen sterker uit deze crisis te komen, denkt Hannah. Wat het werk voor haar zo leuk maakt is dat mensen, die anders thuis hadden gezeten, naar een dagbesteding kunnen en zo onderdeel blijven van de samenleving. „Ik vind het mooi om te zien als iemand trots is op zijn prestatie en hier energie uithaalt. Het is natuurlijk helemaal prachtig als een van onze deelnemers zijn diploma behaalt en aan de slag kan bij een regulier bedrijf. Dan heb je echt het gevoel dat je verschil hebt gemaakt.”

Door Ineke Bos