Cliëntenraad

De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten of deelnemers van WerkPro. De cliëntenraad is een brug tussen de deelnemers, de projectleiding en het bestuur van de organisatie.

Een inclusieve samenleving

De arbeidsmarkt inrichten op  inclusie en diversiteit is een maatschappelijke opgave. WerkPro wil samenwerken aan een samenleving waarin iedereen volwaardig kan meedoen en talent wordt benut. Daarom zijn we altijd op zoek naar werkgevers met gezond verstand en het hart op de goede plek. Die net als wij mensen een kans willen geven.

Want: samen werkt beter.

Wat is een cliëntenraad?

De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten of deelnemers van WerkPro. De cliëntenraad is een brug tussen de deelnemers, de projectleiding en het bestuur van de organisatie. Via de cliëntenraad hebben de deelnemers zelf iets te zeggen over hoe WerkPro het doet. Het belang van de deelnemers is ook het belang van WerkPro: wij willen graag weten wat goed gaat, maar ook wat misschien onduidelijk is of beter kan.

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen beschrijft de onderwerpen waarover een cliëntenraad iets te zeggen heeft. Wil je weten hoe dat in de praktijk werkt? Kijk dan eens op www.clientenraad.nl.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad zet zich in voor de belangen van de deelnemers op verschillende manieren.

  • Door als een verslaggever te luisteren naar wat deelnemers vinden van hun traject.
  • Door als een politieagent te letten op de rechten en plichten van de deelnemers en de organisatie.
  • Door als een slim jongetje gevraagd en ongevraagd advies te geven aan het bestuur van WerkPro.
Hoe komt de cliëntenraad aan informatie?
  • De leden van de cliëntenraad kennen de organisatie allereerst uit eigen waarneming en ervaringen als deelnemer. Daarnaast is er regelmatig contact met deelnemers van andere WerkPro-locaties, bijvoorbeeld via werkbezoeken. De uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoek geven mooie aanknopingspunten voor gesprekken met deelnemers en met de bestuurder.
  • De gesprekken met de bestuurder gaan bijvoorbeeld over de begeleiding, de veiligheid op de werkplek, cursussen voor deelnemers, nieuwe projecten en veranderingen bij WerkPro, omgang met elkaar en de regels op de werkvloer.
Wat doet de cliëntenraad met een klacht of suggestie?

Een persoonlijke klacht bespreek je met je begeleider of met de klachtenfunctionaris van WerkPro.

Een meer algemene klacht kan je melden bij de cliëntenraad via Ria Schuur: r.schuur@werkpro.nl. Natuurlijk krijg je dan een reactie terug. Ook positieve of verbeterpunten van WerkPro horen we graag; al die punten kunnen we bespreken met de projectleiding of met de bestuurder.

“Ik hoor nu hoe de organisatie wordt geleid en mag daarover meepraten.“

w

Heb je een vraag of informatie voor de CR?

Heb je een vraag of informatie voor de cliëntenraad? Wij horen het graag!

“Ik zit in de cliëntenraad omdat ik het leuk vind om mee te denken met WerkPro. Niet alleen bij mijn eigen project maar ook om dingen van andere projecten te horen.”

Wil je lid worden van de CR?

Wil je meedenken en meepraten met cliëntenraad? Neem contact op met onze ambtelijk secretaris Ria Schuur (r.schuur@werkpro.nl) over de mogelijkheden: wil je lid worden in je eigen regio of (ook) meedoen in de centrale cliëntenraad? Als lid van de cliëntenraad hoef je niet alles te kunnen, maar herken je jezelf in deze punten:

  • je bent cliënt/deelnemer/vrijwilliger bij WerkPro
  • je bent gemotiveerd en kunt tijd maken om 5 à 6 keer per jaar samen te vergaderen
  • je wilt je inzetten voor het algemeen belang van deelnemers bij WerkPro
  • je kunt omgaan met vertrouwelijke informatie

Interesse of meer weten? 
Mail naar Ria Schuur: r.schuur@werkpro.nl.