Cliëntenraad

De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten of deelnemers van WerkPro. De cliëntenraad is een brug tussen de deelnemers, de projectleiding en het bestuur van de organisatie.

Cliëntenraad

De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten of deelnemers van WerkPro. De cliëntenraad is een brug tussen de deelnemers, de projectleiding en het bestuur van de organisatie.

Wat is een cliëntenraad?

De cliëntenraad spreekt voor alle deelnemers en vrijwilligers van WerkPro. De raad zorgt voor contact tussen:

  • de deelnemers en vrijwilligers
  • de projectleiders
  • het bestuur van WerkPro

Via de cliëntenraad kunnen deelnemers en vrijwilligers meepraten over het werk van WerkPro.

Wat goed is voor deelnemers en vrijwilligers, is ook goed voor WerkPro.

Dus:

  • wat gaat er goed?
  • wat is onduidelijk?
  • wat kan beter?

Er is een wet die zegt waarover deelnemers en vrijwilligers mogen meepraten. Deze wet heet de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Wil je meer weten over hoe een cliëntenraad werkt? Kijk dan op de website met informatie over cliëntenraden: www.clientenraad.nl.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad komt op voor de belangen van alle deelnemers en vrijwilligers. Dit doen ze op drie manieren:

  • Ze luisteren goed naar wat deelnemers en vrijwilligers vinden van hun traject. Ze horen dus wat er speelt.
  • Ze letten erop dat deelnemers en vrijwilligers krijgen wat ze mogen verwachten en dat ze doen wat ze moeten doen. Zo zorgen ze ervoor dat alles eerlijk gaat.
  • Ze geven advies aan het bestuur van WerkPro. Soms als het bestuur erom vraagt, maar soms ook uit zichzelf.
Hoe komt de cliëntenraad aan informatie?

De cliëntenraad krijgt informatie op verschillende manieren:

  • De leden zijn zelf deelnemers of vrijwilligers bij WerkPro. Ze weten wat er gebeurt bij WerkPro omdat ze er zelf werken.
  • Ze praten regelmatig met deelnemers en vrijwilligers van andere WerkPro-locaties. Soms gaan ze op bezoek bij andere locaties.
  • Ze werken samen met contactpersonen bij elk project. Deze contactpersonen:
    • vertellen wat er speelt op hun project
    • brengen vragen en ideeën naar de cliëntenraad
    • geven informatie van de cliëntenraad door aan deelnemers en vrijwilligers
  • Ze kijken naar de uitkomsten van onderzoeken over hoe tevreden mensen zijn. Dit helpt bij gesprekken met deelnemers, vrijwilligers en de bestuurder.

De cliëntenraad praat met de bestuurder over onderwerpen zoals:

  • begeleiding
  • veiligheid op het werk
  • cursussen voor deelnemers en vrijwilligers
  • nieuwe projecten
  • veranderingen bij WerkPro
  • hoe mensen met elkaar omgaan
  • regels op het werk
Wat doet de cliëntenraad met een klacht of idee?

Voor persoonlijke klachten:

Heb je een persoonlijke klacht? Praat dan met:

  • Je eigen begeleider of
  • De klachtenfunctionaris (iemand die helpt bij klachten) van WerkPro

Voor algemene klachten of ideeën:

Heb je een klacht die voor meer mensen geldt? Of heb je een idee om iets te verbeteren? Stuur een mail naar Ria Schuur via r.schuur@werkpro.nl. Wij reageren altijd op jouw bericht.

De cliëntenraad hoort graag:

  • Wat gaat er goed?
  • Wat kan beter?

De cliëntenraad kan deze punten bespreken met:

  • De projectleiding
  • De bestuurder van WerkPro

“Ik hoor nu hoe de organisatie wordt geleid en mag daarover meepraten.“

w

Heb je een vraag of informatie voor de CR?

Heb je een vraag of wil je iets vertellen aan de cliëntenraad? Wij horen het graag!

“Ik zit in de cliëntenraad omdat ik het leuk vind om mee te denken met WerkPro. Niet alleen bij mijn eigen project maar ook om dingen van andere projecten te horen.”

Wil je lid worden van de cliëntenraad?

Wil je meedenken en meepraten met de cliëntenraad? Neem contact op met Ria Schuur (r.schuur@werkpro.nl).

Zij kan je vertellen over:

  • lid worden in je eigen regio
  • meedoen in de centrale cliëntenraad

Als lid van de cliëntenraad hoef je niet alles te kunnen, maar:

  • je bent deelnemer of vrijwilliger bij WerkPro
  • je bent gemotiveerd
  • je kunt tijd maken om 8 tot 10 keer per jaar te vergaderen
  • je wilt je inzetten voor alle deelnemers en vrijwilligers bij WerkPro
  • je kunt omgaan met vertrouwelijke informatie

Interesse of meer weten? 
Mail naar Ria Schuur: r.schuur@werkpro.nl.